Thursday 3 September 2015

Untuk attention seeker

Kalau bukak pesbuk je, aku selalunya akan baca apa saja berita yang ada kat timeline tu, tak kiralah berita tentang apa. Kadang kadang, aku akan baca komen2 dari apa2 status, artikel, atau apa saja. Tapi aku jenis yang tak suka menyebarkan berita, takut tersebarkan fitnah, dosa woii. Dulu pernah ada satu zaman ni, aku pi share dan maki dan jadi keyboard worrior, tapi sebenarnya status itu palsu. Ha kau, insaf. Hahaha.

Baik kau sebar gambar kucing ke, muka baby ke, resepi nasi tomato ke, tips cemerlang upsr ke, iklan yang bermanfaat ke, asalkan apa yg di share itu tak menimbulkan pergaduhan.

Sejak kebelakangan ni (ayat skema), ada banyak status yang sangat mengganggu sensitivity agama dan menimbulkan kemarahan orang ramai, contohnya,
(kebenarannya perlu disiasat, aku cakap random ni)

1. Dia hina agama islam, bersertakan gambar dia dengan tatu di kaki yang terdapat nama Allah.

2. Ayat dia yang sangat lucah dan mengarut, lalu menyalahkan segelintir umat islam yang kurang baik akhlaknya.  Contoh ayat,"Kalian ni nama je islam, tapi mulut celupar, tudung tak pakai"

Okay point yang nak aku sampaikan disini, si pengkomen status tersebut.

Kau sedar tak yang sebenarnya orang orang macam tu saje je nak menimbulkan pergaduhan? Mungkin dia suka tengok umat islam bergaduh sesama sendiri.

Kau sedar tak dia gembira membaca komen komen yang diberikan. Weh femes gila kot kalau status dia mendapat ribukan komensss. Apatah lagi likes dan shares.

Kau sedar tak dengan share status “MasyaAllah, lihat orang ini, dia menghina agama kita!” sebenarnya kau telah memulakan pergaduhan. Kaulah orang yang membuka ruang untuk umat islam bergaduh di ruangan komen tersebut.

Pada pendapat aku, ignore je lah. Bila kita ignore mereka, status dia tak banyak dapat likes dan shares dan komens. Kau boleh block dia, atau report. Dah la. Yang susah2 nak share status dia tu apesal. Ini pendapat lah hahha. Kalau nak komen “moga anda mendapat hidayah” tu okay kot. Kot. Entah hahahaha.

Oh ya, memang mereka yang memulakan status yang berunsur lucah, dendam, dan tak puas hati tu aku labelkan sebagai attention seeker. Tapi engkau yang share status dia dgn post, “Lihat status/video yg jijik ini. Aku harap kalian tak jadi seperti ini”, engkau juga attention seeker yg mahukan likes dan respon. Dah kenapa.

Apa yang kita boleh buat, sebelum nak “sekolahkan” orang lain, perbaiki diri sendiri dahulu. Eh aku ni yg menulis blog pun sama je hahahaha. But yeah, sambil aku menulis, sambil aku muhasabah diri sendiri cewahhhh

Nota kaki: Aku cakap ni untuk situasi facebook yang selalunya terjadi. Kalau twitter tu orang suka meroyan sensorang tu, lantak dia lah. Ops diri sendiri terkena

1 comment:

  1. TITanium Phone Case for 2 to 6 Years - Tatiana-Arnold
    With titanium sheet metal this TINY ODDS, you get titanium teeth 3-D printing titanium wood stove and the best titanium 4000 deals on the apple watch series 6 titanium TINY ODDS. TINY ODDS - The Ultimate Poker Handheld.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...