Monday 23 November 2015

2 month as VKIDS student

*Tukar bm sbb tempe tahu blog aku. klu depa tahu aku mengutuk depa tak kira la lect ke pljr, mampuihh*

A request from hanim for me to write about dental school india. Huhu baru 2 bulan. I dont know what to write, so i tell you about what i study okay. Later i will write about food, sbb kt sini makanan sedap dan murah xD

benda yang plg best pasal dentistry course ni ialah kerja2 tangan dia. Pada aku la, ni bukan pasal talent ke apa, tapi aku suka la ukir gigi, main gypsum, sebab takde la bosan mengadap buku doplohpat jam hahah. God bless dak2 medik doh, cane diorang boleh baca buku sepanjang masa. Tak bosan ke lol.

Ni nak citer pasal carving. Tempe ni ada macam2 perangai, kadang2 aku hepi, kadang2 sakit hati ngan lecturer tempe. Nasib baik dapat sima mem, she gave me 8 or 9 grade for my carving. Sape tak happy weh bila hasil carving di approve. Tp kdg2 rasa nak tibai je some of the lecturer yg when i show my tooth, she/he asked me to reduce the size of root, then i show it again, they said, "u shouldnt reduce it..." hmmm sabar. Tadi kau suruh reduce skrg kau kata salah pulak. Ni la nama dia proses pembelajaran lol.

Nape perlu aku carve gigi dlm course ni? Entah, maybe this is one of the way to remember marphology of tooth better kot, and of course to improve manual dexterity.



Kerja prosto plg ramai tak suka haha sebab dia leceh dan barai je, masuk je lab, tudung seluar semua comot. Dia mcm lebih kurang mcm tengah berperang dgn gypsum. It is quite dirtly la playing with plaster of paris tu, i have to be very persistent and constant to give a perfect shape to my gypsum. Kadang2 rasa macam tgh baking a cake. Stressful gak ah bila tgh adjust2 plaster tu, at the same time dia dah setting (means, dah mengeras) so i cannot do anything, all i can do is polish using sandpaper and make a perfect cube. Oh ya, plaster of paris ni guna utk amik impression of denture, kot. Ha lebih kurang la

My first cube got B++, because lecturer said, he cannot give me an A for the first trial, so that i will always try my best to get a very perfect cube.



Another (not so) interesting thing about studying dentistry in india is i can dissect cadavar. Baru first year, aku boleh dissect mayat weh. Mula2 eksaited la kot boleh main bedah2, tapi somehow rasa bersalah, kesian, macam2 lah. Kesian mayat tu, apa roh dia rasa eh bila aku buang lemak dia, potong nerve dan dan saluran darah dia?Tapi kita nak belajar, so boleh? Haha i dont know. Nothing interesting about dissecting, the feeling is same as helping your mom potong daging ayam atau lembu kt dapur. Realitinya, stress gila bila PG tanya soalan dan biasanya aku takleh jawan dan terkebil2 bijik mata.... zzz

Oh ya, kadang2 aku jadi pelukis yang sangat berbakat. lukis triangle of neck, skull, gigi, cell, Setiap minggu ada kelas Histology, memang guna banyak gila pink and purple colour pencil. aku tak tahu macam mana at the end of the first year, how can i remember thousands structure of cells? Banyak gila kott

Ohh about sleng of lecturer, some okay la, but some of them, i cannot catch their words at all. There was a lecturer pronouce FIVE as FAYU, N as YEN. Hahaha. 2 minggu weh aku cari apa itu fayu dan apa itu yen.

Kakak senior kata, ala baru first year, skrg korang rilek lagi. Kahkahkah. But here got no shopping mall ma. Memang aku duduk sini makan tido belajar solat dan tido dan makan dan ulanglah bende yg sama.

Aku tak basuh baju ke? Aku tak sapu sampah ke? TAK. Jawapannya Tak. Sbb ada moshi yg tolong sapukan bilik, bersihkan toilet dan basuh baju aku everyday haha. Sebulan aku bayar dia rm10 utk basuh baju. Service lain dah termasuk dlm yuran hostel. Oh aku tak memasak jugak, sbb xde tempat masak kat hostel ni

Air kat sana bersih ke? Haa tengok ni, 5litre lebih kurang rm5, aku call je bhaiya imran tu, nanti dia hantar tong air ni depan hostel huhu.



Letih senanya, ahad je holiday. Kelas isnin sampai sabtu, dari pukul 9am sampai 5 pm. Rehat pukul 1-2pm je. Pukul 6 dah magreb, and curfew kol 6pm so aku takleh kluar hostel. Maka mereputlah aku dlm hostel sampai esok pagi.

So if bila cuti, aku jalan2 berholiday, korang kata "mentang2 duduk oversea, asyik berjalan je keje" memang aku cungkil biji mata kau

Nota kaki: VKIDS stands for VK Institute of dental science

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...